A hatékony rakományrögzítés nagyban függ a rakomány fajtájától, a szállítás módjának megfelelő csomagolástól, amelyek alapján kerül a szállított termék berakodásra és rögzítésre. Kizárólag egy megfelelően csomagolt és elhelyezett árut lehet szállítás- és üzembiztosan fuvarozni.

Rakományra ható erők a közúti szállítás során

Átlagos vezetési stílus mellett (ideértve a vészfékezéseket, gyorsításokat, kikerülési manővereket és a rossz útviszonyokat is) óriási erők hatnak a rakományra.


Például: 0,5 G oldali irányban azt jelenti, hogy egy 10 tonnás rakomány egészen 5 tonnás erővel neki-nyomódhat a ponyvának: 0,5 G = az önsúly 50 %-nak felel meg.

Rakományra ható erők a közúti szállítás során

Rakományra ható erők a közúti szállítás során

Rakományra ható erők a kombinált szállítmányozás során

Kombinált szállítmányozás Kombinált szállítmányozás

A pályaudvarokon a vagonmozgatási folyamatok közben, illetve a kompokon tapasztalható dőlések és lengések következtében nagyobb erők hatnak a rakományra, mint a közúti fuvarozásnál.


Ezért a kombinált szállításnál hatékonyabb rakománybiztosításra van szükség:


  • Mivel a félpótkocsikat a menetiránnyal ellentétesen is elhelyezhetik a vagonban, a rakományt hátrafe-lé is rögzíteni kell elcsúszás ellen.
  • Ügyeljen az optimális súlyelosztásra a félpótkocsiban – kerülje a csak elülső vagy hátulsó súlyponti berakodást!
  • Ellenőrizze minden kikötői/vasúti átadás előtt, ill. a félpótkocsik átvételekor a hajós/vasúti szállítást követően, hogy a rakomány megfelelően rögzítve van-e (pl. a spaniferek elég feszesek-e).

Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – vasút

Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – vasút Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – vasút

Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – komp

Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – komp Erőhatások a kombinált szállítmányozás során – komp

Rakományrögzítési módszerek

Formazárt rakományrögzítés

Formazárt rakományrögzítés esetén a rakományrészeket úgy kell szorosan egymás mellé elhelyezni, hogy közöttük ne legyenek üres terek (a homlok- vagy oldalfalnak, esetleg rakoncának támasztva).
Az XL-félpótkocsikon alkalmazott formazárt elhelyezés különösen hatékony módja a rakományrögzítésnek.
Ha ez a rakomány jellege miatt nem lehetséges, akkor a rögzítést spaniferek és más segédeszközök igénybe vételével kell megoldani. A rakomány spaniferek által elért formazárt biztosítását jelentik pl. a ferde, átlós vagy hurkos kötözések.

Leszorításos rakományrögzítés

A leszorításos rakományrögzítésnél a rakomány lekötözésével a rakomány súlyának az erőhatása és ez által a rakományrögzítés hatékonysága növekszik.
Leszorításos rakományrögzítés. A hevederek rögzítő ereje mérséklődik az egyre csökkenő szögbeni alkalmazásnál

Kombinált rakományrögzítés

A kombinált rakományrögzítésnél a formazárt és leszorításos rakományrögzítés kerül társításra. A rakományt pl. a homlokfalhoz torlaszolják és spaniferekkel formazártan lekötözik. A gyakorlatban nagyon gyakran alkalmazzák ezt a rakományrögzítési módszert.
Rakományrögzítés a kombinált szállítmányozásban – csúszásvédő szőnyegek alkalmazása mellett az előre-, oldalra- és hátracsúszás ellen.
Az itt feltüntetett ábrák példákat mutatnak be. Személyes kapcsolattartójától a különböző árucsoportokra kiterjedő rakományrögzítési módszerekre vonatkozóan további információs anyagot kaphat, amely az EN 12195-1 szabvány szerinti konkrét példákat is tartalmaz.

Kisfilm "Rakományrögzítési megoldások"

Rakományrögzítési megoldások play
True
http://www.lkw-walter.hu/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-arten.jpg

Spaniferek és segédeszközök a rakománybiztosításhoz

Megfelelő mennyiségű, ill. állapotú rakományrögzítő eszköz (spanifer, élvédő, csúszásgátló szőnyeg) a hatékony rakományrögzítés alapfeltétele.
Spanifer hosszúkaros racsnival Spanifer hosszúkaros racsnival Előfeszítő erő-mérőberendezés Előfeszítő erő-mérőberendezés

Spaniferek és előfeszítő erő-mérőberendezés

A spaniferek elsősorban a rakomány formazárt és leszorításos rögzítését biztosítják a gépjárműben. A rakomány lekötözésével a rakomány súlyának az erőhatása növekszik és ezáltal a rakományrögzítés is hatékonyabb lesz. Alapjában véve a következőket lehet megkülönböztetni:

  • Rövidkaros racsni körülbelül 350 daN (kg) feszítőerővel
  • Hosszúkaros racsni körülbelül 500 daN (kg) feszítőerővel

Az effektív feszítőerő lényegében attól függ, hogy a spanifer a racsni segítségével milyen erővel kerül megfeszítésre. Ezért a ténylegesen elért feszítőerőt csak egy előfeszítő erő-mérőberendezéssel lehet megállapítani.

Kisfilm "Spaniferek kezelése"

Spaniferek kezelése play
True
http://www.lkw-walter.hu/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-spanngurte.jpg

Segédeszközök: csúszásgátló szőnyegek, élvédők

Alapjában véve a csúszásgátló szőnyegek növelik a surlódási erőt. Ezen tulajdonság a rakományrögzítés területén azonban csak bizonyos termékek esetében előnyös. Más termékeknél az alkalmazásuk akár hátrányos is lehet (például az árú elcsúszik a raklapon, hatványozódhatnak az eldőlés következményei).


Az élvédők nem csak a rakományt és a spanifert védik, hanem a rakományrögzítés hatékony segédeszközei is egyben. Az élvédők biztosítják az előfeszítő erő egyenlő arányban történő elosztását.


Regisztráljon most és legyen a partnerünk!

További információk a "Rakományrögzítás" témakörében csak a partnereink számára elérhetőek.
Regisztráljon még ma és profitáljon együttműködésünk számtalan előnyéből!
^ - Top

A lehető legjobb felhasználói élmény érdekében ez a honlap sütiket használ. A honlap használatával hozzájárul a sütik elmentéséhez. További információkat itt találhat: Felhasználási feltételek